København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Krusader's Talk
En undersøgelse lavet af inriver, en global leverandør af PIM software, viser, at langt størstedelen af forbrugere vægter gode produktdata og -beskrivelser højt, nÃ¥r de handler online. DÃ¥rlige eller ukorrekte data gør forbrugerne utilfredse, frustrerede og giver dem lyst til at handle et andet sted – og jeg ved ikke med jer, men det kan jeg i den grad nikke genkendende til. Â
SÃ¥ hvad indebærer det for jer som virksomhed? DÃ¥rlig datakvalitet kan koste jer dyrt i bÃ¥de salg og kundeloyalitet. Men lad os starte fra begyndelsen: hvad er produktdata egentlig, og hvad indebærer ‘god datakvalitet’?Â
Produktdata er al den information, som beskriver et produkt. Lad os tage en t-shirt som eksempel. Som producent eller forhandler af en t-shirt, sidder du pÃ¥ vildt meget information om netop dette produkt, som dine kunder forventer at kunne finde og bruge. Det kan blandt andet være data som:Â
StørrelseÂ
FarveÂ
MaterialeÂ
ModelÂ
VaskeanvisningerÂ
Produktionsland/-forholdÂ
AnmeldelserÂ
ProduktbillederÂ
Datakvalitet refererer til, at dine data er:Â
Konsistente pÃ¥ tværs af kanalerÂ
Lad os sige, at du har flere forhandlere af din t-shirt. PÃ¥ den ene forhandlers hjemmeside stÃ¥r der, den er lavet i 100 % bomuld, og det andet sted kun 80 % bomuld. For mange potentielle kunder kan kvaliteten have afgørende betydning for deres køb, men det kan ogsÃ¥ være med til at skabe forvirring hos forbrugeren og mistillid til dit brand. Â
Velstrukturerede Â
Det er essentielt, at dine data er struktureret pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ de er let tilgængelige og letforstÃ¥elige for dine kunder. Hvis dine data ligger og flyder rundt i 100 forskellige Excel-ark, er risikoen for fejl større, og du vil ofte ogsÃ¥ opleve mere spildtid i dine arbejdsprocesser.Â
Nøjagtige og opdateredeÂ
Sidst men ikke mindst handler datakvalitet om, at dine data skal være korrekte og opdaterede. MÃ¥ske du fÃ¥r nye produktionsforhold for din t-shirt – din data skal opdateres, og de skal opdateres overalt – lige fra produktbeskrivelser til marketingmateriale! Â
Nu tilbage til hvor vi kom fra: nemlig én af grundene til, at gode produktdata er sÃ¥ vigtige. Det er de nemlig fordi, at uden gode produktdata kan du ikke levere god produktinformation og produktbeskrivelser til dine kunder. Og forbrugerne kræver præcis og informativ produktdata, og det viser sig tydeligt i tallene. Inriver har lavet en undersøgelse, som viser, at 81 % af forbrugerne synes, at produktinformation og –beskrivelser er meget vigtige eller essentielle, nÃ¥r de handler online. Kun 4 % har svaret, at det slet ikke er vigtigt. Â
En anden indsigt i forbrugerens overvejelser er, at det er skrevne produktbeskrivelser, der er vigtigst, efterfulgt af billeder og anmeldelser. MÃ¥ske det altsÃ¥ er værd at bruge tid pÃ¥ en gennemarbejdet produktbeskrivelse – samtidig kan du ogsÃ¥ gavne din SEO, sÃ¥ det er ren win-win. Â
Inrivers undersøgelse af forbrugeradfærd i onlinehandel er lavet på baggrund af svar indsamlet fra 6000 forbrugere på tværs af Storbritannien, USA og Tyskland. Du kan finde hele undersøgelsen her.
Resultaterne fra inrivers undersøgelse henvender sig primært til B2C-markedet – men det skal du ikke lade dig snyde af. Datakvalitet spiller en lige sÃ¥ vigtig rolle i B2B-sammenhænge, og det vil jeg dykke ned i i mit næste indlæg, sÃ¥ følg med i denne serie om datakvalitet.Â