Kruso Logo
Kontakt os

Hvad er forskellen mellem Unified Commerce og Omnichannel Commerce?

Det kan være svært at kende forskel på unified og omnichannel, men det er ikke to sider af samme sag. Vi giver dig forklaringen her.

Selvom virksomheder, der implementerer og praktiserer omnichannel strategien, leverer gode og sammenhængende kundeoplevelser på tværs af deres kanaler (webshop, app, fysisk butik, SoMe platforme etc.), er deres forskellige backend-systemer sjældent forbundet til hinanden, hvilket gør det mere kompliceret at skabe sammenhæng mellem de forskellige kanaler. Dette begrænser muligheden for at tilbyde de bedste kundeoplevelser og forhindrer forretninger i agil drift på tværs af kanaler.

Ifølge Aydens retail rapport fra 2022 nævner 47% af virksomheder, at unified commerce forbedrer kundeoplevelsen, og rapporten beskriver tilgangen som et ’level up’ fra omnichannel commerce. Men hvordan kender man konkret forskel på de to tilgange? Find ud af det ved at læse videre her.

Hvis du aldrig har hørt om omnichannel strategien før, kan du læse mere om den her.

Forskellen mellem Omnichannel og Unified Commerce.

Ifølge retail rapporten undgår 70% af forbrugerne at gennemføre et køb, hvis virksomheden ikke tilbyder en tilfredsstillende shopping oplevelse, online såvel som i fysiske butikker. Men fortvivl ikke! Hvis du allerede leverer omnichannel-services er du på vej i den rigtige retning. Dog går du glip af et stort antal dataindsigter på tværs af alle dine kanaler, da disse udelukkende er tilgængelige for virksomheder, der praktiserer unified commerce. Omnichannel-tilgangen har nemlig primært fokus på udvidelsen til flere kanaler og tilpasning af frontend, hvor praksisserne I unified commerce forbinder dine backend-systemer med dine kanaler via én central platform. Netop denne opsætning er nødvendig for uproblematisk at kunne understøtte omnichannel-kunderejser og skabe et samlet overblik over interaktioner med kunder, produkter og administrationssystemer. Kort sagt er omnichannel et udtryk for en strategi, hvor kundeoplevelsen er den samme på tværs af alle kanaler, mens unified commerce er udtryk for en praksis, der rent faktisk gør dette muligt.

Med unified commerce ender betalinger fra alle dine kanaler – webshop, apps og fysiske butikker- i samme system. Dette resulterer i mere målrettet og datadrevet beslutningstagning samt en bedre kundeoplevelse. Desuden får du øget fleksibilitet i forhold til at tilføje nye kanaler samt hurtig understøttelse af nye kunderejser.

Ifølge retail rapporten øger unified commerce virksomheders performance med 9%, blandt andet fordi det bliver nemmere at spore virksomhedens præstation på tværs af kanaler, hvilket gør det muligt at træffe mere informerede beslutninger og forberede fremtidige ændringer i forretningen. Med unified commerce kan du enkelt og effektivt opfange vigtige dataindsigter via én centraliseret platform, hvilket giver dig muligheden for bedre at betjene dine kunder og tilpasse din virksomhed efter behov.

De 4 komponenter i Unified Commerce.

Ifølge vores partner BigCommerce består Unified Commerce af fire komponenter:

  1. Systemer - Fordi unified commerce integrerer alle kunde- og backend-systemer via én centraliseret platform. På denne måde er hele driften bygget på ét solidt fundament, som kan tilpasses og skaleres efter virksomhedens behov. Dette gør det meget nemmere at træde ind på nye markeder, udvide til nye kanaler og integrere nye teknologier.

  2. Kanaler – Unified commerce samler betalinger fra hver kanal til én platform, hvilket gør det mere enkelt og sikkert at identificere og linke shoppere på tværs af kanaler. Dette effektiviserer desuden køb på tværs af kanaler, såsom click-and-collect.

  3. Produkter – Dine kunder forventer, at produkter, og antallet af dem, fremgår ensartet på tværs af alle dine kanaler. Samtidig bør butikspersonalet vide lige så meget om lagertilgængelighed som lagerpersonalet. Unified commerce virksomheder tilbyder desuden en bredere vifte af leveringsmuligheder til deres kunder, og ifølge retail rapporten vil 61% af forbrugere have større loyalitet overfor forhandlere, der eksempelvis giver mulighed for at købe online og returnere i butikken.

  4. Interaktioner – Unified commerce sikrer hastighed, bekvemmelighed, kvalitet og personalisering i virksomhedens interaktioner med kunder, ved at centralisere dem i ét system, hvilket gør det nemmere at genkende kunder på tværs af flere touchpoints. Dette giver dig større forståelse af dine kunders adfærd, hvilket gør dig i stand til at betjene dem bedre.

Som ovenstående måske antyder, er Unified Commerce kommet for at blive, og det er på tide at hoppe på vognen for ikke at gå glip af de muligheder, det tilbyder. For jo flere kanaler dine kunder bruger, jo højere er deres værdi. Den forbedrede kundeoplevelse er nemlig ifølge 46% af virksomeheder skyld i øget salg og 44% siger, at det øger kundeloyaliteten.

Du kan læse mere om kunde- og forretningsfordelene ved unified commerce her.