Kruso Logo
Kontakt os

Introduktion til WCAG 2.2: Nye retningslinjer for webtilgængelighed

I takt med at digitale tjenester udvikler sig, følger tilgængelighedskravene trop. Er din webløsning klar?

Med de opdaterede anbefalinger til webtilgængelighed bliver der stillet endnu større krav til virksomhederne. Små justeringer, som større knapper og enklere navigation, kan gøre en verden til forskel for dine brugere. Men hvad betyder de nye regler for dig? Læs videre for at få indsigt i de vigtigste ændringer. 

Hvad er WCAG?

WCAG står for Web Content Accessibility Guidelines, og det er et sæt anbefalinger for webtilgængelighed udarbejdet af World Wide Web Consortium (W3C). Det er de hyppigst brugte anbefalinger i lovgivning om webtilgængelighed, og W3C kommer regelmæssigt med nye tilføjelser, efterhånden som nye behov opstår. 

Inden længe bliver der sat endnu større fokus på at skabe tilgængelige, brugervenlige hjemmesider, der imødekommer alles behov uanset funktionsnedsættelser. WCAG 2.2 er allerede udkommet, og i 2025 forventes den europæiske standard EN 301 549 at blive opdateret med de nyeste anbefalinger. For både private og offentlige virksomheder, som opererer inden for EU, er det vigtigt at holde øje med disse ændringer. EN 301 549 bygger på nuværende tidspunkt på anbefalingerne i WCAG 2.1, men en opdateret version forventes fuldt implementeret i løbet af 2025, så det kan godt svare sig at begynde planlægningen allerede nu. 

Her er en gennemgang af de nye WCAG 2.2-regler, der forventes at blive implementeret i lovgivningen i 2025:

  1. 2.4.11 Focus Not Obscured

    Denne retningslinje kræver, at en brugers fokuselement ikke må blive skjult bag andre indholdselementer på siden såsom cookiebannere og popup-beskeder. Det betyder, at brugere, der navigerer med tastatur, altid skal kunne se, hvor deres fokus er placeret.  

  2. 2.5.7 Dragging Movements

    For at gøre brugeroplevelsen mere tilgængelig, skal trækbevægelser (dragging) på berøringsskærme kunne erstattes med enklere alternativer. Dette hjælper brugere, der har svært ved at udføre komplekse fingerbevægelser på mobile enheder. Det gælder eksempelvis i videoer, hvor man kan trække viseren frem og tilbage – her skal det også være muligt at spole til et bestemt sted blot ved et klik med musen. 

  3. 2.5.8 Target Size

    Denne retningslinje stiller krav til størrelsen på interaktive elementer som knapper og links. De skal være mindst 24x24 pixels, hvilket hjælper brugere med motoriske udfordringer eller dem, der navigerer med store fingre på små skærme. 

  4. 3.2.6 Consistent Help

    Når hjælpemuligheder, såsom chatfunktioner eller FAQ, er tilgængelige på en webside, skal de være konsistente på tværs af hele websiden. Dette sikrer, at brugere altid kan finde hjælp, uanset hvor på siden de befinder sig. 

  5. 3.3.7 Redundant Entry

    Brugere skal undgå at skulle gentage den samme information flere gange. For eksempel, hvis en bruger allerede har indtastet deres adresse i leveringsfeltet, bør systemet gemme denne information, så den ikke skal indtastes igen ved faktureringsadressen. 

  6. 3.3.8 Accessible Authentication

    Ved autentifikation (f.eks. login) skal brugere med kognitive eller motoriske vanskeligheder kunne anvende løsninger uden at skulle huske adgangskoder eller udføre komplekse handlinger. Alternativer som biometrisk login eller adgangskoder sendt via e-mail eller SMS anbefales. 

Hvem skal indordne sig efter de nye WCAG 2.2 retningslinjer?

Offentlige virksomheder har været forpligtet til at overholde webtilgængelighedskravene i WCAG 2.1 siden 2016, og de skal nu begynde at opdatere deres digitale løsninger i overensstemmelse med version 2.2.  

  

Fra 2025 bliver kravene ligeledes gældende for en lang række private virksomheder gennem den European Accessibility Act (EAA). Denne lov vil omfatte e-commerce virksomheder, banker, transportudbydere, medieplatforme og andre serviceudbydere, der er afhængige af digitale platforme. For disse virksomheder er det afgørende at begynde arbejdet med at tilpasse deres digitale løsninger allerede nu for at undgå potentielle sanktioner og forbedre tilgængeligheden for alle brugere. For mange private virksomheder er webtilgængelighed fuldstændig ukendt farvand, derfor kan det tage lang tid at få implementeret korrekt. 

Webtilgængeligheds-lovgivningen 2025Viden

Overlad det til de professionelle

Kruso har siden 2016 hjulpet en lang række offentlige virksomheder med at sikre webtilgængelighed på deres platforme, og vi står fortsat klar til at se din platform efter i sømmene. Kontakt os for en hjælpende hånd til at gøre jeres digitale løsninger fit for fight til fremtidens tilgængelighedskrav!