Kruso Logo
Kontakt os

Klima­­venlighed på webfronten.

Grøn er gennem de seneste år blevet det nye sort. Og den digitale verden er for alvor begyndt at få øjnene op for sin påvirkning på klimaet.

Der er ingen tvivl om at vi har stor bevidsthed og kendskab til vores påvirkning på klimaet. Internettet har et større CO2-udslip end flyindustrien, og der er ikke tegn på, at internettet kommer til at spille en mindre rolle i fremtiden - tvært imod. Men på tråds af de voldsomme konsekvenser internettet har på vores klima, er det et mindretal, der faktisk gør noget ved problemet.  

Bæredygtighed på agendaen.

Vi ser det overalt. Klimavenlighed er for alvor rykket ind i vores måde at drive forretning på. Den teknologiske udvikling har givet et hav af muligheder for optimeringsmuligheder og nye grønne metoder, som kan hjælpe os mod bedre og mere miljøvenlige løsninger. Men på webfronten halter det stadig efter hos mange. Den primære årsag er måske, at i modsætning til tøjproduktion eller benzinforbrænding er internettet ikke lige så konkret og synbart. Når vi gemmer ting i skyen, tænker vi ikke over at vi aktiverer en lang række servere og maskiner som alle belaster klimaet.

Bæredygtige frontløbere.

Hos Kruso har vi i flere år arbejdet med organisationer, som har haft bæredygtighed som en central del af deres forretningsmodel. Organisationer som DS Smith, Velux og ikke mindst Dansk Producent Ansvar arbejder aktivt for en grønnere planet på hver deres måde. Alle har bæredygtighedsaspektet med i baghovedet når de foretager deres daglige forretninger, men når det kommer til webudvikling, skinner det ikke lige så tydeligt igennem. Dette er faktisk gældende for mange organisationer, der ikke fokuserer på deres digitale adfærd, når bæredygtighed skal implementeres i organisationen.  

I vores seneste projekt for Herning Kommune, har vi dog netop haft bæredygtighed øverst på agendaen i udviklingen af deres hjemmeside. Arbejdet har taget udgangspunkt i at skabe en hjemmeside, der ikke går på kompromis med brugeroplevelsen, og samtidigt tager højde for miljøet. To tilgange, der ofte går mod hinanden. 

Læs mere om løsningen for Herning Kommune her

Beregn jeres CO2 udslip.

Men hvor belastende er en hjemmeside egentligt for miljøet? Det er ikke altid lige til at gennemskue, hvorfor det også ofte går under radaren. 

Hvis du har mod på at teste jeres websites påvirkning på miljøet, kan vi anbefale websitecarbon.com. Herigennem kan du beregne jeres hjemmesides CO2-udledning hver gang én bruger besøger sitet. 

Vi har taget første skridt og testet vores eget site, kruso.dk. Resultat er vi dog ikke synderligt stolte af... For hvert besøg på vores hjemmeside udledes der 1,12 gram CO2. Hermed er kruso.dk 57% mere forurenende ift andre hjemmesider, der er blevet testet på websitecarbon.com.  

Tør du smide jeres hjemmeside gennem regnemaskinen? Forhåbentligt kan I opnå bedre resultater. 

Digital Sustainability Whitepaper

Digitalisering gør livet lettere og mere behageligt for os alle. Det har været et mantra i mange år. Derfor har User Centric Development været i fokus. Men it udleder lige så meget CO2 som flyindustrien, så vi bliver nødt til at gøre digitaliseringen så klimavenlig som muligt. Den gode nyhed er, at det faktisk betaler sig godt:

  • Krusos bud på hvordan bæredygtighed kan implementeres på jeres hjemmeside.

  • En løsning fra det virkelige liv af en low-impact hjemmeside

  • Take-away spørgsmål, som du bør overveje for at blive en bæredygtig webredaktør

Send

Bliv klogere på digital bæredygtighed

  • Digital Sustainability Whitepaper

Beklager, vi kan desværre ikke vise dig formularen. Kan det være fordi at du har ad blockers aktiveret?