Kruso Logo
Kontakt os

Sådan vil virtual reality ændre fremtidens købsoplevelse.

VR tilbyder dine kunder den engagerende og interaktive shoppingoplevelse af at være i en fysisk butik kombineret med bekvemmeligheden ved online shopping.

Chokerende nok afbryder 69,99% af kunder deres køb, før de når til betaling. Dette indikerer, at ecommerce forretninger skal gøre meget mere for at overbevise deres kunder om at købe deres varer online. Personaliseringsstrategier er derfor vigtigere end nogensinde før, for at skabe den unikke og engagerende kundeoplevelse, der giver succes i ecommerce-industrien. Ifølge Accenture er 83% af forbrugere villige til at dele deres data til gengæld for en mere personlig oplevelse og en af de mest innovative måder skabe denne oplevelse, er ved at implementere virtual reality. VR kan personalisere shoppingoplevelsen på flere måder – læs videre her for at lære mere om dem.

Forskellen på VR og AR.

Først og fremmest er det vigtigt at kende forskellen mellem VR (virtuel reality) og AR (augmented reality). Med VR kan kunderne fordybe sig fuldstændigt i et simuleret rum, som opleves gennem syn, hørelse og berøring. Her erstattes brugerens virkelige verden altså med en ny, digitalt skabt 3D verden – typisk via VR-briller.

AR erstatter ikke kundens virkelige verden, men lægger snarere information, indhold og medier ovenpå den virkelige verden ved hjælp af computergenererede teknologier. Som eksempel kunne man sige, at en kunde er på udkig efter en ny lænestol. Med AR vil kunden så kunne se de lænestole, vedkommende ønsker, i det rum, de befinder sig i, ved at filme ud i rummet med en smartphone eller tablet. Ved at give forbrugerne mulighed for at se, hvordan bestemte varer ville passe ind i deres egne rum, kan AR bedre visualisere produkter, i forhold til måden de udstilles på i fysiske butikker. Når vi kigger på kundeoplevelsen, bruges VR-teknologi primært til at skabe virtuelle 3D-butikker, hvor AR-teknologi giver kunden mulighed for at afprøve produktet i de omgivelser, det er tiltænkt.

Virtual showrooms.

Vi lever i en tid, hvor man ikke længere gennemsøger uorganiserede butikker efter et bestemt produkt eller at venter i kø ved kassen i fysiske forretninger. Den formålsløse scrolling af 2D-produktbilleder på diverse webshops er tilmed begyndt at kede kunderne. For at tilføje et nyt element til shoppingoplevelsen kan ecommerce forretninger derfor bygge virtuelle showrooms eller virtuelle butikker, som kunderne kan besøge ved hjælp af et VR-headset. Disse platforme tilbyder kunderne en virtuel oplevelse af at træde ind i en fysisk butik, bare uden det besvær, der normalvis følger med. Ideen er, at kunden i den virtuelle forretning frit kan gennemse produkter, på samme måde som de ville gøre i den fysiske butik.

Men opvejer fordelene overhovedet omkostningerne ved at bygge en virtuel butik? Ifølge Walker Sands Future of Retail 2016, foretrækker mange forbrugere oplevelsen i den fysiske butik frem for online shopping. Til gengæld vejer ulemperne ved fysisk at skulle besøge butikken også tungt. Virtual reality kombinerer det bedste fra begge verdener – oplevelsen af at være i en fysisk butik og bekvemmeligheden ved at kunne shoppe fra hvorend man befinder sig.

Personlige avatars.

Store high-end brands begynder langsomt at bruge avatar-funktioner for at skabe en ultrapersonaliseret kundeoplevelse. Hos Hugo Boss kan kunder nu skabe deres egen personlige avatar, med deres egne kropsmål, som kan prøve tøjet på for dem. Funktionen gør det muligt for kunderne at se tøjet på en krop, der svarer til deres egen, og tilmed se detaljer om et outfit, eksempelvis hvordan forskellige stykker tøj ser ud ovenpå hinanden. På denne måde kan kunden prøve tusindvis af beklædningsgenstande på farten, eller uden at skulle forlade sit hjem. I dag udvælger 80% af kunder brands ud fra, om de tilbyder en hyper-personaliseret shoppingoplevelse, hvorfor muligheden for at skabe en version af sig selv i et ecommerce univers klart vil være en fordel.

En forbedret kundeoplevelse med VR.

Ifølge PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey har 32% af dem, der bruger VR til at shoppe i den virtuelle verden, købt produkter efter at have set nærmere på dem via VR-platforme. Virtual reality-teknologi kan forbedre kundeoplevelsen på flere måder:

  • VR sparer kunderne tid, fordi de ikke fysisk skal besøge den fysiske butik og vente i kø ved kassen.

  • VR øger kundernes engagement, blandt andet fordi deres sanser aktiveres, nÃ¥r de interagerer med et produkt, de er interesserede i.

  • VR øger brandtilfredsheden, fordi forretningen kan tilbyde kunden en oplevelse udover det sædvanelige.

VR- og AR-teknologi kan opfylde de fleste af kundernes ønsker og behov, når det kommer til personaliserede shoppingoplevelser, så det er værd at undersøge mulighederne for at implementere VR, hvis man ønsker en bedre kundeoplevelse på sin ecommerce platform.