København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Det Digitale Produktpas (DPP) vinder hastigt frem i hele Europa. Det ses ikke længere kun som et nyt lovkrav, men i stigende grad som et strategisk redskab til at understøtte digital omstilling. Ifølge ny forskning fra Amazon og Oxera kan DPP være med til at reducere compliance-omkostninger, effektivisere driften og Ã¥bne nye vækstmuligheder. Det gælder bÃ¥de for smÃ¥ og store virksomheder.Â
I brancher med højt tempo, for eksempel FMCG (Fast-Moving Consumer Goods), er overgangen fra fysiske labels til digitale produktdata en markant forbedring. Det bliver nemmere at opdatere emballage, mindske ressourcespild og hÃ¥ndtere produktvarianter pÃ¥ tværs af regioner. Samtidig kan produkter hurtigere komme pÃ¥ markedet.Â
Det største potentiale ligger dog ikke kun i den interne effektivisering.Â
Fordelene ved DPP rækker langt ud over de største virksomheder. I Oxeras undersøgelse svarer over 90 procent af de adspurgte smÃ¥ og mellemstore virksomheder, at harmoniseret digital mærkning vil styrke deres vækst. For mindre virksomheder betyder DPP, at behovet for etiketter pÃ¥ flere sprog reduceres, regler bliver lettere at overholde, og barrierer for eksport fjernes.Â
I et europæisk marked med mange nationale særregler bidrager DPP til en mere ensartet tilgang. Det gør det bÃ¥de hurtigere og billigere at skalere forretningen pÃ¥ tværs af landegrænser.Â
Forbrugere efterspørger i stigende grad gennemsigtighed. I 2023 valgte mere end 37 millioner Amazon-brugere bæredygtige produkter, nÃ¥r de havde den nødvendige information. DPP gør det muligt at dele data om reparation, bæredygtighed og overholdelse af regler direkte via en QR-kode eller en intelligent mærkning. Det skaber transparens i stor skala.Â
Samtidig giver det mindre virksomheder nye muligheder. NÃ¥r man følger fælleseuropæiske digitale standarder, bliver det lettere at træde ind pÃ¥ nye markeder og hÃ¥ndtere emballagekrav pÃ¥ flere sprog.Â
Det kræver selvfølgelig en indsats at implementere, men det er en investering, der ruster virksomheden til fremtiden. De virksomheder, der allerede nu begynder at forberede sig, vil stÃ¥ stærkere i morgen.Â
Læs mere om fordelene ved Det Digitale Produktpas og hvordan din virksomhed kan opfylde kravene