København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Som en del af EU's reguleringer under European Green Deal er mange virksomheder inden for de næste par Ã¥r forpligtet til at indføre Det Digitale Produktpas (DPP) med henblik pÃ¥ at fremme bæredygtighed og gennemsigtighed. Denne indsats gÃ¥r uløseligt hÃ¥nd i hÃ¥nd med andre bæredygtighedsinitiativer, sÃ¥som CSRD-rapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive), som ligeledes er en del af European Green Deal. CSRD forpligter virksomheder til at rapportere ESG-data (miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer) i deres Ã¥rsrapport. I første omgang retter CSRD sig mod store virksomheder, men inden for fÃ¥ Ã¥r vil ogsÃ¥ smÃ¥ og mellemstore virksomheder være pÃ¥lagt at rapportere deres bæredygtighedsdata.Â
Men hvad er forskellen egentlig mellem DPP og ESG-rapportering, og hvordan kan din virksomhed bruge de data, der indsamles via DPP, som et strategisk værktøj? Lad os tage et kig pÃ¥, hvordan DPP-data kan tilføre værdi, der rækker langt ud over compliance.Â
Selvom bÃ¥de DPP og ESG har fokus pÃ¥ bæredygtighed, arbejder de med forskellige mÃ¥l og rammer. Det Digitale Produktpas fokuserer pÃ¥ gennemsigtighed i produktdata – det er data om blandt andet oprindelse, miljøaftryk og genanvendelighed. PÃ¥ den anden side er ESG et parablybegreb, der dækker over virksomhedens samlede miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige ansvar. ESG-rapportering er en central del af CSRD, som pÃ¥lægger virksomheder at indsamle og rapportere data om deres bæredygtighedsindsats. Selvom de har forskellige udgangspunkter, arbejder DPP og ESG mod samme mÃ¥l: En mere ansvarlig og bæredygtig forretningspraksis.Â
De data, du indsamler i forbindelse med Det Digitale Produktpas, kan være en sand guldmine, nÃ¥r det kommer til at forbedre din ESG-rapportering. Data om ressourceforbrug, materialevalg og energiforbrug kan hjælpe med at dokumentere din virksomheds miljøpÃ¥virkning. Samtidig kan oplysninger om arbejdsforhold og forsyningskæde bruges til at vise din sociale ansvarlighed. Endelig kan certificeringer og compliance-data fra DPP bidrage til at demonstrere, at din virksomhed lever op til relevante lovkrav og standarder – noget, som ogsÃ¥ er en central del af CSRD.Â
Men her er det vigtigste: Dine DPP-data kan bruges til meget mere end blot at opfylde lovgivningskrav som CSRD-direktivet. Data om produktets livscyklus kan eksempelvis give indsigt i muligheder for at optimere jeres produktion, reducere spild og forbedre jeres virksomheds salgsstrategi. Oplysningerne er ogsÃ¥ oplagte at inkludere i markedsføringen, hvor du kan fremhæve dine produkters bæredygtighed og skabe større gennemsigtighed over for dine kunder. Denne form for Ã¥benhed kan styrke virksomhedens position og skabe tillid hos kunder og samarbejdspartnere. For B2B virksomheder er det ogsÃ¥ relevant at kunne videregive ESG-data til de virksomheder, du sælger dit produkt til og pÃ¥ den mÃ¥de opnÃ¥ status som en eftertragtet leverandør. At fÃ¥ styr pÃ¥, hvor dine produkter kommer fra, er altsÃ¥ ikke kun relevant for de store virksomheder, som pÃ¥ nuværende tidspunkt er pÃ¥lagt at følge CSRD-kravene til afrapportering af ESG-data. Selv mindre virksomheder kan drage fordel af at organisere disse data, da det i sidste ende vil have betydning for hele værdikæden.Â
For at fÃ¥ fuld værdi af dine DPP-data – og sikre, at de er organiseret korrekt til bÃ¥de ESG-rapportering og fremtidige CSRD-krav – er det vigtigt at have styr pÃ¥, hvordan du hÃ¥ndterer dem. Det er her, et PIM-system (Product Information Management) kommer ind i billedet. Med et PIM-system kan du samle og strukturere al produktinformation ét sted, hvilket gør det nemt at fÃ¥ overblik over de data, du skal bruge til bÃ¥de ESG-rapportering og andre forretningsformÃ¥l. Ved at integrere et PIM-system kan du sikre, at dine data er tilgængelige og lette at tilgÃ¥, nÃ¥r de skal bruges til bÃ¥de ESG-rapportering og CSRD-krav.Â