København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Som en del af EU's reguleringer under European Green Deal er mange virksomheder inden for de næste par år forpligtet til at indføre Det Digitale Produktpas (DPP) med henblik på at fremme bæredygtighed og gennemsigtighed. Denne indsats går uløseligt hånd i hånd med andre bæredygtighedsinitiativer, såsom CSRD-rapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive), som ligeledes er en del af European Green Deal. CSRD forpligter virksomheder til at rapportere ESG-data (miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer) i deres årsrapport. I første omgang retter CSRD sig mod store virksomheder, men inden for få år vil også små og mellemstore virksomheder være pålagt at rapportere deres bæredygtighedsdata.
Men hvad er forskellen egentlig mellem DPP og ESG-rapportering, og hvordan kan din virksomhed bruge de data, der indsamles via DPP, som et strategisk værktøj? Lad os tage et kig på, hvordan DPP-data kan tilføre værdi, der rækker langt ud over compliance.
Selvom både DPP og ESG har fokus på bæredygtighed, arbejder de med forskellige mål og rammer. Det Digitale Produktpas fokuserer på gennemsigtighed i produktdata – det er data om blandt andet oprindelse, miljøaftryk og genanvendelighed. På den anden side er ESG et parablybegreb, der dækker over virksomhedens samlede miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige ansvar. ESG-rapportering er en central del af CSRD, som pålægger virksomheder at indsamle og rapportere data om deres bæredygtighedsindsats. Selvom de har forskellige udgangspunkter, arbejder DPP og ESG mod samme mål: En mere ansvarlig og bæredygtig forretningspraksis.
De data, du indsamler i forbindelse med Det Digitale Produktpas, kan være en sand guldmine, når det kommer til at forbedre din ESG-rapportering. Data om ressourceforbrug, materialevalg og energiforbrug kan hjælpe med at dokumentere din virksomheds miljøpåvirkning. Samtidig kan oplysninger om arbejdsforhold og forsyningskæde bruges til at vise din sociale ansvarlighed. Endelig kan certificeringer og compliance-data fra DPP bidrage til at demonstrere, at din virksomhed lever op til relevante lovkrav og standarder – noget, som også er en central del af CSRD.
Men her er det vigtigste: Dine DPP-data kan bruges til meget mere end blot at opfylde lovgivningskrav som CSRD-direktivet. Data om produktets livscyklus kan eksempelvis give indsigt i muligheder for at optimere jeres produktion, reducere spild og forbedre jeres virksomheds salgsstrategi. Oplysningerne er også oplagte at inkludere i markedsføringen, hvor du kan fremhæve dine produkters bæredygtighed og skabe større gennemsigtighed over for dine kunder. Denne form for åbenhed kan styrke virksomhedens position og skabe tillid hos kunder og samarbejdspartnere. For B2B virksomheder er det også relevant at kunne videregive ESG-data til de virksomheder, du sælger dit produkt til og på den måde opnå status som en eftertragtet leverandør. At få styr på, hvor dine produkter kommer fra, er altså ikke kun relevant for de store virksomheder, som på nuværende tidspunkt er pålagt at følge CSRD-kravene til afrapportering af ESG-data. Selv mindre virksomheder kan drage fordel af at organisere disse data, da det i sidste ende vil have betydning for hele værdikæden.
For at få fuld værdi af dine DPP-data – og sikre, at de er organiseret korrekt til både ESG-rapportering og fremtidige CSRD-krav – er det vigtigt at have styr på, hvordan du håndterer dem. Det er her, et PIM-system (Product Information Management) kommer ind i billedet. Med et PIM-system kan du samle og strukturere al produktinformation ét sted, hvilket gør det nemt at få overblik over de data, du skal bruge til både ESG-rapportering og andre forretningsformål. Ved at integrere et PIM-system kan du sikre, at dine data er tilgængelige og lette at tilgå, når de skal bruges til både ESG-rapportering og CSRD-krav.