Kruso Logo
Kontakt os

De 8 vigtigste features ethvert PIM-system skal have

Hos Kruso har vi lavet e-commerce platforme i mange år, og vi har derfor også hjulpet mange af vores kunder med at vælge det rette system til at håndtere produktdata.  

Mange af vores kunder ved ikke nødvendigvis hvad et PIM-system er, eller hvilke problemer det kan løse for dem, før de har snakket med os - de ved bare, at de ikke længere kan holde styr på deres produktportefølje på manuel vis. Derfor er det for de fleste heller ikke nogen nem sag at navigere i alle de feature, som PIM-systemer kan have.  

Vi har af den grund lavet en liste over de mest centrale features, som vi mener, at et PIM-system bør have:

    1. Centraliseret produktinformation

    Et PIM-system bør gøre det muligt at centralisere alle produktdata på ét sted, så I kan slippe for at skulle opdatere forskellige systemer og regneark, hver gang et nyt produkt tilføjes. Samling af oplysninger såsom produktbeskrivelser, billeder, priser, attributter og relaterede dokumenter er en helt central feature, som et hvert PIM-system bør have. Når I har al produktinformationen samlet på ét sted, kan I sikre konsistens og nøjagtighed på tværs af alle salgskanaler. 

    2. Fleksible datamodeler

    Et godt PIM-system bør give mulighed for at skabe fleksible datamodeler, der kan tilpasses virksomhedens specifikke behov og produktsortiment. Dette gør det muligt at skabe en struktur for produktinformationen på en logisk og sammenhængende måde, hvilket letter både administration og søgning. 

    3. Produktklassifikation og kategorisering

    Muligheden for at klassificere og kategorisere produkter på en logisk måde er afgørende for at lette navigationen for både interne brugere og kunder – og helt sikkert noget, som I skal kigge efter, når I vælger PIM-system. Et godt PIM-system kan oprette og administrere produktkategorier samt tilføje attributter og tags for yderligere organisation. 

    4. Flersprogethed

    Hvis jeres virksomhed opererer på tværs af flere sprog eller markeder, er flersprogethed formentlig afgørende for jer – og derfor også noget, som I skal kigge efter, når I skal vælge et PIM-system. Nogle PIM-systemer kan lave oversættelser og lokaliseret indhold – og sådan et PIM-system vil være ideelt for en virksomhed, som henvender sig til kunder på flere sprog.

    5. Digital Asset Management (DAM)

    Udover produktdata skal et PIM-system også gerne kunne administrere digitale aktiver såsom billeder, videoer og dokumenter. Dette inkluderer funktioner som billedstyring, metadata tagging, versionering og rettighedsstyring for at sikre korrekt brug og distribution af digitale aktiver. 

    6. Integrationer med eksisterende systemer

    Et PIM-system er klart mest værdifuldt, hvis det kan integreres problemfrit med andre eksisterende systemer og værktøjer, såsom e-handelsplatforme, ERP-systemer og CRM-systemer. Dette letter udvekslingen af data og sikrer en sammenhængende forretningsproces på tværs af alle systemer.

    7. Workflow management

    For mange virksomheder vil muligheden for at oprette og administrere arbejdsprocesser og flows også være afgørende for effektiv styring af produktinformation i et PIM-system. Et godt PIM-system bør tilbyde værktøjer til at definere brugerroller, oprette workflowregler og spore ændringer for at sikre kontrol og overholdelse af retningslinjer.  

    8. Analytics og rapportering

    Endelig bør et PIM-system give mulighed for at analysere og rapportere om produktperformance og effektiviteten af ​​produktinformationen. Dette inkluderer funktioner som datavisualisering, nøgletal, og tilpassede rapporter for at hjælpe virksomheder med at træffe informerede beslutninger og optimere jeres produktstrategi.  

    Tid til at vælge

    Når I skal vælge et PIM-system, er det altså centralt at I overvejer, hvilke funktioner I har brug for, og hvilke funktioner I kan undvære - det kommer nemlig meget an på, hvilken type virksomhed I er, hvilke produkter i sælger og hvem jeres kunder er. De her 8 features er en god start, men der kan være andre features, som er vigtige for lige præcis jer - så vi kan kun opfordre til, at I kortlægger jeres behov godt og grundigt, før I beslutter jer for et bestemt PIM-system.  

    Hvad du bør vide, før du vælger en PIM-løsning

    Er du bekymret for at skulle skifte PIM-platform igen og igen? Eller bekymret for at vokse ud af din nuværende PIM-platform i fremtiden? Dette white paper udforsker de to hovedårsager til, at virksomheder vokser ud af deres eksisterende PIM-platforme.

    Her er et smugkig på, hvad du kan forvente:

    • To nøglefaktorer, der fører til, at du vokser ud af din PIM

    • Problemet med de fleste PIM-platforme

    • Karakteristika ved en ideel PIM-løsning

    Hvad du bør vide, før du vælger en PIM-løsnin

    Struct PIM white paper - hvad du skal vide, før du vælger en PIM-løsning

      Beklager, vi kan desværre ikke vise dig formularen. Kan det være fordi at du har ad blockers aktiveret?