Kruso Logo
Kontakt os

Sammen­ligning af analyse­værktøjer.

Fordele og ulemper ved Matomo, Siteimprove og Google Analytics.

Sammenligning af Matomo, Siteimprove og Google Analytics

Hvis du på nogen måde skal kunne følge med i dine besøgendes færden på din hjemmeside, hvilke landingssider, der performer bedst og hvem dine besøgende egentlig er, så bliver du nødt til at implementere et analyseværktøj til din software. Men hvad kan sådan et værktøj egentlig, hvordan bruger du det, og koster det ikke en bondegård? Alt efter, hvad I specifikt har brug for til jeres hjemmeside, så er det forskelligt, hvilket analyseværktøj, der egner sig bedst til jer. Der er dem, der har et stort udvalg af integrationer og adskillelige features i kan benytte jer af, og så er der dem, der tilbyder én service, men dermed også en gennemtestet og brugelig en. Vi kan ikke fortælle dig, hvilken der egner sig specifikt til jer, men vi kan give jer et kort overblik over nogle af de mest udbredte analyseværktøjer, og specificere, hvad de hver især kan og hvor de differentierer sig fra hinanden.

Matomo

Matomo havde sin begyndelse tilbage i 2007, som et open source analyseværktøj, hvilket betyder at Matomos kildekode er frit tilgængeligt for dets brugere, og at man kan videre distribuere koden. Matomo er en af de førende open source-analyse software, der kan tælle mere end en million hjemmesider, der benytter sig af deres service. Matomo brander sig især på, at brugeren selv er i kontrol over de data man sidder med, uden det er remote hosted.

Som Matomo selv brander dem, så er de “The Google Analytics alternative that protects your data”, hvilket oversættes til, det Google Analytic alternativ, der beskytter dine data. Så lad os med det samme tage fat i spørgsmålet om GDPR compliance. I modsætning til Google Analytics, der har retten til at bruge de samme data som du indsamler, så reklamerer Matomo med, at de aldrig vil bruge dine data til eget formål. Et ret godt plus. Matomo har stort fokus på GDPR med deres ‘advanced Privacy features’, hvilket betyder, at brugernes færden på jeres hjemmeside ikke bliver delt med annoncerende virksomheder. En stor fordel ved Matomo er, at de data du får frem er 100% dine data, uden de deles med eksterne parter.

Overblik over Product features.

Hvor Matomo måske ikke kan konkurrere med eksempelvis Google Analytics er på udvalget af features tilgængelige i deres produkt. Matomo tilbyder over 70 plugins, som I kan bruge på jeres egen måde, og oveni det har I også muligheden for at bygge jeres egen plugin.

Hvad er priserne?

Den største forskel, og nok også mest betydelige for mange, er at Matomo er en ydelse du skal betale for. Matomo tilbyder deres ydelse i to versioner; On-Premise, der er en gratis ydelse, hvor du hoster Matomo på jeres egne serverer. Den anden mulighed er deres Cloud, hvor du hoster på Matomos server. Sidste mulighed er nok at foretrække, hvis I ikke selv har tekniske medarbejdere og en server, der kan hoste værktøjet. Men så klarer Matomo også alt hostingen for jer, og det eneste i skal fokusere på er at tracke jeres data – hvilket nok også er derfor der ligger et beløb bag ydelsen.

Siteimprove

Siteimprove blev grundlagt i 2003 med deres første kontor i København. Sidenhen har virksomheden ekspanderet og indebærer nu 13 kontorer, der er placeret rundt i hele verden.

Siteimprove tilbyder flere forskellige værktøjer, og fokuserer i høj grad på at støtte virksomheder i deres digitale rejse. Siteimprove kan I altså bruge til flere forskellige formål, men i denne sammenhæng fokuserer vi på deres analytics værktøj. En af de store fordele ved Siteimprove er deres brugervenlige interface og ligesom Matomo, så tilbyder de også et fuldt ejerskab over de data i får ind. Siteimprove bryster sig især af at have opsat deres analyseværktøj ud fra brugerens perspektiv, så det er gjort så overskueligt som muligt at anvende værktøjet, uden at skulle være ekspert inden for data og analysering.

En anden fordel ved Siteimprove er, at I kan få indsigt og feedback fra de besøgende på jeres hjemmeside i realtid. Det gør det muligt for jer, at observere de besøgendes adfærd i nuet og afdække de nye tendenser og udforske brugerrejserne. Med analyse og visualisering i realtid i Live Analytics kan du observere dine besøgendes adfærd i nuet og afdække nye tendenser og udforske brugerrejser. Derudover kan du lave spørgeundersøgelser direkte på siden i Feedback, hvilket viser dig brugernes oplevelse og giver idéer til forbedringer.

Overblik over Product features.

  • Browserudvidelser

  • CMS-plugins

  • Connectors

  • API (siteimprove)

Høj grad af brugervenlighed for redaktører

Siteimproves webtilgængelighedsværktøjer gør dig i stand til nemt at følge og overholde internationale retningslinjer for webindholdstilgængelighed på tværs af alle overensstemmelsesniveauer. Fjern barrierer, der skader brugeroplevelsen, og bevar dit brands omdømme for at skabe en inkluderende digital tilstedeværelse for alle. En anden fordel ved Siteimprove er, at de data I har gennem deres værktøj eges 100% af jer og bliver ikke brugt af Siteimprove. Dette betyder også, at Siteimprove lever op til kravene ved GPPR.

Hvad er priserne?

Ligesom Matomo er Siteimprove også en ydelse du betaler for, men til forskel fra Matomo, så arbejder Siteimprove med fleksible priser, hvilket betyder, at prisen tilpasses til det enkelte behov.

Google Analytics

Det sidste værktøj, og muligvis også det mest kendte værktøj er Google Analytics. Helt overordnet hjælper Google Analytics jer med at forstå, hvordan jeres brugere bruger jeres hjemmesider og eventuelle apps, så i kan forbedre og skabe en bedre digital oplevelse for jeres brugere. Dette analyseprodukt fungerer godt for mindre og mellem størrelse virksomheder. Google analytics har flere integrationer, der er designet til at arbejde gennemsigtigt med andre google operativer og partnerprodukter, hvilket betyder, at du med google analytics kan spare tid og øge effektiviteten. Her er der eksempelvis tale om Google Ads, AdSense og Search Console.

Overblik over Product features.

  • Flere muligheder for dataindsamling på tværs af websteder, apps og internetforbundne enheder Dataadgang via mobilapp, API, e-mailmeddelelser og mere

  • Avanceret rapportering og segmentering af websteder og apps(inklusive rapportering i realtid og brugercentreret)

Når man taler om analyseværktøjer er det oftest Google Analytics, der får slag for ikke at imødekomme GDPR, men man må også give Google, at de forsøger at forbedre sig. Spørgsmålet er bare, om det er nok? Èn ting, som Google Analytics har gjort for art sikre brugerens data er beskuyet, er at administratoren (dig eksempelvis), kan bestemme, hvor længe der skal lagres brugerdata på deres servere. Google Skriver selv, at de fungerer som Databehandler og kun indsamler og bruger data i henhold til de vilkår, der er i den enkelte kontrakt.

Men Google Analytics er nok også det mest udbredte analyseværktøj til websites, så det har også sine fordele. Den største fordel som de kan brande sig på, er at deres værktøj er gratis. I har dog mulighed for at udvide deres service, hvilket giver flere integrationer, og så kan I betale gennem et månedligt abonnement. Derudover er Google Analytics nemt at sætte op, ved blot et enkelt script på jeres site.

Hvad er priserne?

Google Analytics er gratis og man kan også starte gratis. Det er dog muligt at udvide deres service til det såkaldte Google Analytics 360 der er god til større virksomheder og har flere integrationer. Dette er gennem et månedligt abonnement.

Opsummering

Jeg slutter artiklen, som jeg startede den – alt efter hvilke behov I har til netop jeres hjemmeside, så er det forskelligt, hvilket analyseværktøj, der passer bedst til jer. Efter GDPR trådte i kraft tilbage i 2018, så er der naturligt kommet et større fokus på persondata og dette ses især ved analyseværktøjer, der netop arbejder med data. Hvor Matomo og Siteimprove meget eksplicit siger, at de er GDPR compliant, og at du som administrator, ejer de data i får fra jeres tracking, så går Google Analytics ind og siger, at du har ejerskab, men at de også kan bruge de indsamlede data alt efter om det er specificeret af vilkårene i kontrakten. Så det er måske noget at være opmærksom på. Har i brug for et brugervenligt og transparent interface, så er Siteimprove jeres ven. De har lagt stort arbejde i at udvikle det mest brugervenlige analyseprogram, der er intuitivt for brugeren uden man behøver have en større viden om, hvordan data skal analyseres.