Kruso Logo
Kontakt os

6 trin til et klimavenligt website.

Fremtidens websites er klimavenlige. Som virksomhed eller organisation kan man ikke se stort på, hvor meget CO2 en webløsning udleder. Det handler både om samfundssind, økonomi og branding. Og ved tænke klimavenlighed ind i websitet opnår din virksomhed eller organisation tilmed, at websitet svarer hurtigere, hvilket kan aflæses i Core Web Vitals. Det forbedrer også chancerne for at får bedre placeringer i Googles søgeresultat. Desuden har brugerne lettere ved at finde det rigtige indhold, da et bæredygtigt website typisk harfærre sider at vælge imellem. 

Her får du 6 trin til, hvordan klimavenlighed kan tænkes ind i udvikling og drift af jeres website. 

Strømmen på serveren skal være 100% grøn.

Et websites største direkte CO2 forbrug ligger på serveren. Derfor er du nået et langt stykke på vejen til klimavenlighed, hvis dit website er hostet i et hostingcenter, der benytter 100% grøn strøm. 

Serveren skal stå tæt på brugerne.

Jo kortere websiden skal transporteres fra server til bruger, jo bedre er det for miljøet. Hvis dit website primært er rettet mod brugere i Danmark, så er et hostingcenter i Danmark langt bedre end et hostingcenter i udlandet.  

Forkort websidens rejse fra server til brugeren.

Hvis en webside er bygget op af mange komponenter kan siden kræve flere ressourcer af serveren.Og hvis indholdet skal hentes fra flere kilder, derkommer fra mange forskellige kilder, kan det være belastende for serveren at danne siden.  

Serveren kan sættes op til at benytte caching på hele siden eller dele af indholdet. Det betyder, atnår serveren har dannet en side én gang, gemmer den siden i en midlertidig fil.Næste gang en bruger spørger efter den samme side, skal serveren ikke danne siden igen. Det er kun nødvendigt, når det bagvedliggende indhold bliver opdateret. 

Det er derfor en god ide at overveje, hvor ofte indholdet på siden skal opdateres fra andre kilder.  

 

Websiden skal veje så lidt som muligt.

En websides vægt måles i megabyte (MB). Og jo færre megabytes der skal overføres jo bedre. Sammen med den grønne strøm på serveren, så er sidens vægt det sted, hvor du kan optimere mest.  

Tekstindhold vejer meget lidt, så hvis et budskab kan fortælles i ren tekst, så er det det mest bæredygtige. En A4 sides tekst svarer til 2,5 kilobytes (KB). Et billede på en webside fylder fra 200 – 400 KB, afhængigt af størrelsen. Ved at benytte nye billedformater kan vægten reduceres uden at det går ud over kvaliteten. Men selv et godt optimeret billede kan ikke måle sig med ren tekst, hvis man ser på udledning. For hver 25 KB et billede vejer, kan man skrive 10 A4 siders tekst. 

Hvis vi kun tænker på klimavenlighed bør antallet af dekorative billeder reduceres, og så bør der kun benyttes billeder, når det understøtter budskabet. Som erstatning for dekorative billeder er det ofte muligt at benytte ikoner eller anden grafik, der er skrevet som kode i stedet for billeder. 

Video og andet ”rich content” som kort er de største syndere, når vi taler om en sides vægt. Men det er ofte også med til at sælge budskabet. Budskabet kan dog gøres lettere ved at tænke på kreative formater, hvor vi erstatter video med billeder og tekst. Det er ikke umuligt at lave spændende sider uden brug af video og store billeder, men det sætter krav til redaktøren og designeren. 

Websitet skal kun indeholde de vigtigste sider.

I mange organisationer er der processer for, hvem der godkender sider. Men der mangler ofte processer for, hvornår en side ikke længere er relevant. Derfor sander det gode indhold til i en masse irrelevant indhold. Og antallet af sider kræver energi. Alene af den grund er det vigtigt at få kigget indholdet igennem og fjerne sider med jævne mellemrum. Samtidig er det godt for brugervenligheden. 

Websiden skal være let at vise for PC’en.

Når en webside er ankommet til brugerens PC, skal koden omdannes til en visning på brugerens skærm.Hvis koden benytter standard HTML elementer er det let for browseren at forstå siden.  

Mange websites benytter ikke standardelementer, da de kan give nogle begrænsninger i design i ældre browsere. Alternativet til at benytte standard HTML er benytte store mængder af javascript, til at få andre elementer til at opføre sig som standard HTML. 

Der er dog sket en del udvikling på browserfronten over de seneste 3 år, og langt de fleste elementer kan i dag designes, så de passer ind i det visuelle layout. Krusoanbefaler at benytte standard HTML alle steder, det er muligt. Det betyder samtidig, at der kan spares på mængden af javascript, som både fylder i overførslen til pc’en, og som kræver mere energi, når siden skal vises. 

Analyse- og marketingscripts holder øje med brugerens handlinger og registrerer den mindste bevægelse med musen. Det kræver rigtig meget strøm på brugerens pc. Nogle gange kan man endda høre, at blæseren i pc’en starter, når man besøger et website, der lever af annoncer og derfor tracker brugerne i ekstrem grad.  

Ved at nedsætte farvekontrasten i billeder skal brugerens skærm bruge mindre energi. Billeder med mindre kontrast fylder også mindre end billeder med mange farver. Mørke og sorte farver kræver meget mindre strøm end lyse og hvide farver. Hvis designet baserer sig på mørke farver i stedet for lyse, vil PC’erne benytte mindre strøm til at vise websitet. Dark mode er en nyere trend, der betyder at man inverterer farverne på skærmen. Den primære farve udskiftes for eksempel fra hvid til sort. Det er dog at gå ekstremt til værks på de fleste websites, men nogle steder tilbydes det som en option for de brugere, der benytter dark mode på deres pc eller mac.  

 

Kontakt os!

Har du lyst til at høre mere om bæredygtig web, er vi altid klar på en uforpligtende snak.

afb@kruso.dk

+45 41 95 33 30