Kruso Logo
Kontakt os

Det digitale produktpas

Den nye initiativ fra Den Europæiske Union forventes at træde i kraft i begyndelsen af 2024, og de nye regler vil gradvist blive udrullet frem mod 2030. Er du klar?

Det digitale produktpas – Hvad og hvorfor?

EU's Digitale Produktpas er en del af en større bevægelse mod at fremme bæredygtighed og cirkulære forsyningskæder i regionen. Tekstilindustrien vil være en af de første til at implementere denne nye ordning, der tilbyder detaljerede oplysninger om produkternes oprindelse, miljøpåvirkning, materialer og genanvendelsesmuligheder. Dette initiativ, forankret i EU's Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), sigter mod at støtte Europa i sin transformation til en mere cirkulær økonomi.

Ordningen er designet som en form for digitalt mærke, som forbrugeren kan scanne for at få adgang til informationer om produktets oprindelse, dets påvirkning på klima og miljø, de materialer der er anvendt, samt produktets genanvendelsesmuligheder.

The Digital Product Passport: A guide to implementation

Gør dig klar til det digitale produktpas med denne guide. Vi har samlet de vigtigste oplysninger til dig:

  • Lær alt om det digitale produktpas og hvordan det vil pÃ¥virke dig.

  • Organisér dine produktdata med PIM og lær hvordan du bruger det sammen med det digitale produktpas.

  • Lad dig inspirere af en virkelig caseshistorie og tag din forretning til det næste niveau.

God læselyst!

  • The Digital Product Passport: A guide to implementation

Beklager, vi kan desværre ikke vise dig formularen. Kan det være fordi at du har ad blockers aktiveret?

Hvem vil blive påvirket?

I første omgang sigter EU mod at implementere det digitale produktpas i beklædnings-, batteri- og forbrugerelektroniksektorerne inden 2026. Alle resterende industrier vil følge efter, bortset fra fødevarer, foder og farmaceutiske produkter, som er udelukket fra denne regel. 

Desuden skal enhver virksomhed, der sælger et produkt på det europæiske marked, levere et produkt pas for både det færdige produkt og dets enkelte dele, hvilket betyder, at denne lovgivning, selvom den er specifik for EU, vil have global indvirkning. 

Det digitale produktpas i sammenspil med PIM

Kom i gang med det digitale produktpasMiniserie

Lad os tale lidt om det digitale produktpas...

Vi har talt om det før, og du ved måske allerede lidt. Alligevel er der stadig mange spørgsmål, der mangler svar... Derfor har vi teamet op med DynamicWeb for at tale om, hvad der sker, og hvordan du får succes med det digitale produktpas.

Niels Brinkø, CTO hos Kruso, og Lars Holm Byg, Commercial Product Manager hos DynamicWeb, er dine værter i denne miniserie, hvor de deler alt hvad de ved i 5 episoder.

PIMBliv klog på hvordan PIM kan forbedre effektiviteten, væksten og skalerbarheden ved at strømline forretningsprocesser i et dynamisk kommercielt landskab.

FÃ¥ succes med det digitale produktpas med PIM

At have et PIM-system kan være afgørende for at håndtere omfattende produktdata på tværs af flere kanaler. Et PIM-system kan strømline sammenlægningen og styringen af de detaljerede oplysninger, der kræves for DPP, såsom anvendte materialer, sourcingdetaljer og miljøpåvirkning. Denne integration giver virksomheder mulighed for ikke kun at overholde regulatoriske krav, men også at forbedre nøjagtigheden og tilgængeligheden af produktinformation, hvilket giver et robust fundament for gennemsigtighed og forbrugertillid.

Med PIM-systemer, der effektivt understøtter implementeringen af DPP'er, kan organisationer sikre, at alle nødvendige data omhyggeligt vedligeholdes og let opdateres, hvilket gør rapporterings- og overholdelsesprocessen både problemfri og skalerbar. Denne strategiske synergi hjælper virksomheder med at opnå større operationel effektivitet og afstemmer dem med udviklende bæredygtighedsmål.

Vores PIM partnere

Bliv klar på det digitale produktpas på 3 steps

  1. Få styr på dine data

    DPP sigter mod datagennemsigtighed, begyndende med at vurdere dine nuværende forsyningskædedata for at sikre, at de er robuste nok til nye reguleringer. Brands revurderer deres teknologiske stakke, særligt ved at investere i PIM-løsninger, for effektivt at håndtere og distribuere påkrævede data og overholde disse reguleringer.

  2. Engager alle dine interessenter

    Implementering af DPP vil bredt påvirke din organisation, krævende identifikation og lukning af datalækager, mens der sikres, at alle interne teams er informerede og forberedte. Hvert team skal forstå og planlægge for DPP's indvirkning på deres funktioner, fra indkøb og marketing til IT og finans, for at forhindre en fragmenteret tilgang og opnå datagennemsigtighed.

  3. Vær anderledes og skab vækst

    At se DPP som en mulighed snarere end en reguleringsmæssig hindring kan hjælpe virksomheder med at forbedre forsyningskædesynlighed, optimere ressourceanvendelse og frigøre nye indtægtsstrømme. At omfavne DPP kan differentiere din virksomhed, tilpasse sig forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed og potentielt afsløre yderligere uforudsete fordele, efterhånden som lovgivningen udvikler sig.

Lyst til at vide mere?

Kontakt os, og lad os hjælpe dig med det digitale produktpas

Kenneth Ryle Thorsson

kth@kruso.dk

+45 40 25 66 30