København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Den nye initiativ fra Den Europæiske Union forventes at træde i kraft i begyndelsen af 2024, og de nye regler vil gradvist blive udrullet frem mod 2030. Er du klar?
EU's Digitale Produktpas er en del af en større bevægelse mod at fremme bæredygtighed og cirkulære forsyningskæder i regionen. Tekstilindustrien vil være en af de første til at implementere denne nye ordning, der tilbyder detaljerede oplysninger om produkternes oprindelse, miljøpåvirkning, materialer og genanvendelsesmuligheder. Dette initiativ, forankret i EU's Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), sigter mod at støtte Europa i sin transformation til en mere cirkulær økonomi.
Ordningen er designet som en form for digitalt mærke, som forbrugeren kan scanne for at få adgang til informationer om produktets oprindelse, dets påvirkning på klima og miljø, de materialer der er anvendt, samt produktets genanvendelsesmuligheder.
Beklager, vi kan desværre ikke vise dig formularen. Kan det være fordi at du har ad blockers aktiveret?
I første omgang sigter EU mod at implementere det digitale produktpas i beklædnings-, batteri- og forbrugerelektroniksektorerne inden 2026. Alle resterende industrier vil følge efter, bortset fra fødevarer, foder og farmaceutiske produkter, som er udelukket fra denne regel.Â
Desuden skal enhver virksomhed, der sælger et produkt pÃ¥ det europæiske marked, levere et produkt pas for bÃ¥de det færdige produkt og dets enkelte dele, hvilket betyder, at denne lovgivning, selvom den er specifik for EU, vil have global indvirkning.Â
Vi har talt om det før, og du ved måske allerede lidt. Alligevel er der stadig mange spørgsmål, der mangler svar... Derfor har vi teamet op med DynamicWeb for at tale om, hvad der sker, og hvordan du får succes med det digitale produktpas.
Niels Brinkø, CTO hos Kruso, og Lars Holm Byg, Commercial Product Manager hos DynamicWeb, er dine værter i denne miniserie, hvor de deler alt hvad de ved i 5 episoder.
DPP sigter mod datagennemsigtighed, begyndende med at vurdere dine nuværende forsyningskædedata for at sikre, at de er robuste nok til nye reguleringer. Brands revurderer deres teknologiske stakke, særligt ved at investere i PIM-løsninger, for effektivt at håndtere og distribuere påkrævede data og overholde disse reguleringer.
Implementering af DPP vil bredt påvirke din organisation, krævende identifikation og lukning af datalækager, mens der sikres, at alle interne teams er informerede og forberedte. Hvert team skal forstå og planlægge for DPP's indvirkning på deres funktioner, fra indkøb og marketing til IT og finans, for at forhindre en fragmenteret tilgang og opnå datagennemsigtighed.
At se DPP som en mulighed snarere end en reguleringsmæssig hindring kan hjælpe virksomheder med at forbedre forsyningskædesynlighed, optimere ressourceanvendelse og frigøre nye indtægtsstrømme. At omfavne DPP kan differentiere din virksomhed, tilpasse sig forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed og potentielt afsløre yderligere uforudsete fordele, efterhånden som lovgivningen udvikler sig.
Kontakt os, og lad os hjælpe dig med det digitale produktpas
Kenneth Ryle Thorsson