København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Gennemgående re-design af visuelt udtryk.
Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Forbrugerombudsmanden tager i sit arbejde hensyn til forbrugerne i forhold til markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Derudover arbejder Forbrugerombudsmanden på at fremme forbrugernes kendskab til deres rettigheder, samt styrke indsatsen over for virksomheder, der ikke overholder loven.
Forbrugerombudsmanden havde et klart ønske om at give deres visuelle udtryk en overhaling med et moderne look, der samtidigt ville give Forbrugerombudsmanden mere personlighed og et unikt udtryk, der sikrer et større kendskab og genkendelighed.
Vi evaluerede den eksisterende løsning med afsæt i veletablerede usability-heuristikker, og kunne på den baggrund opstille hypoteser om grundlæggende generiske usability-udfordringer på løsningen. Herudover evaluerede vi Forbrugerombudsmandens digitale visuelle identitet og ”brand value” ud fra en række objektive kriterier som ”tidssvarende designparametre”, ”visuelt myndighedssprog”, ”www-æra”, osv.
Det tidligere design bar præg af en meget flad opbygning, der ikke inspirerede brugeren til at dykke ned i indholdet på sitet. Et sted vi rykkede ind, og skabte derfor et nyt design bestående af flere forskellige moduler, som bryder siden op i mindre dele, hvilket er med til at gøre siden mere levende og spændende at scrolle igennem. Dertil har det nye design sikret en nemmere navigation og forståelse af sitet.
Godt design er æstetisk gennemført. Et æstetisk gennemført produkt vil, sammenlignet med et, der er funktionelt gennemført, men æstetisk svagt, oftest blive vurderet som mere brugervenligt – UANSET om det funktionelt er svagere.
Til den nørdede læser kan du her læse mere om aesthetic-usability effect her.
Indfrielsen af potentialet i UX-laget, som i et digitalt produkt faciliterer funktionaliteten, er altså i høj grad afhængig af den æstetiske kvalitet i UI-laget. For æstetisk attractiveness skaber tiltrækning, og tiltrækning skaber og fastholder engagement!
Det nye design-DNA består blandt andet af et nyt farveskema, ny fontfamilie, ikondesigns og andre elementer der i sammenspil giver Forbrugerombudsmanden et visuelt udtryk, der udviser tradition, seriøsitet og troværdighed.
Farveskemaet består af grålige toner, som suppleres med en dyb bordeaux farve, der trækker referencer til både Dannebrog og den danske stat som en samlet enhed. Fontfamilien supplerer det stramme design, med smalle og simple versaler, der ligeledes kommer til udtryk i de nye ikondesigns.
Det nye forbrugerombudsmanden.dk er et produkt af en blended design-proces, hvor Krusos team af UX & UI-specialister via en iterativ model gradvist har udviklet det nye løsningsdesign. Design-teamet har arbejdet tæt sammen med Forbrugerombudsmandens produktejere og subject-matter experts, som løbende er blevet inddraget via faste review-sessioner. Denne åbne og inddragende model har dels sikret skalérbarhed i koncepterne men også et frit og afprøvende forum for Forbrugerombudsmandens team, hvor både idéer og bekymringer er blevet artikuleret og efterfølgende undersøgt.
Design-indsatsen udmundede i en samlet designspecifikation, herunder:
User story-katalog og brugerrejse-flows
Interaktiv designprototype (Informationsarkitektur, grundlæggende navigationskoncept, mikro-interaktionskoncepter, CTA, mv.)
Nyt digitalt CVI/grunddesign med corporate typografi, farvepallette, ikonografi, grid/spacing, animation og transition, mv.