Kruso Logo
Kontakt os

Folketinget: Abonnements­service

AI-assistent giver gnidningsfrie brugeroplevelser og laver skræddersyet abonnementspakker på tværs af +100 forskellige abonnementer.

Folketinget driver +100 forskellige abonnementstyper om nyheder om dansk lovgivning. En central kanal for sikre et åbent og gennemsigtigt demokratisk system. 

I vores løsning for Folketingets Abonnementsservice har AI været med til at sikre et hidtil uopnåeligt niveau af brugervenlighed, hvor brugeren nemt kan skræddersy sit abonnement efter egne interesser og ønsker. 

Digitalt demokrati skal være tilgængeligt

Folketingets Abonnementsservice er en central komponent i Open Democracy-modellen, som gør det muligt for både interne brugere i Folketinget samt borgere, pressen og organisationer at holde sig opdateret om den parlamentariske proces og tilblivelsen af dansk lovgivning.  

Behovet for en opdateret version af løsningen blev derfor også taget alvorligt da Kruso i samarbejde med Folketingets web-team via en bred brugerundersøgelse i 2023 konstaterede væsentlige usability-udfordringer i abonnementsservicen, herunder en dårlig tilmeldingsproces og administrationen af eksisterende abonnementer.  

Brugerundersøgelser skabte retningen

De adspurgte i målgrupperne oplevede, at den tidligere abonnementsservice var alt for kompleks at anvende, og de kunne ikke få deres behov og udfordringer opfyldt. 

Særligt lå udfordringen i at skabe et overblik over de mere end 100 forskellige abonnementer, man kan tilmelde sig. Selvom abonnementerne var inddelt og grupperet, var taksonomien for svær at forstå for den enkelte bruger. 

Med tanke på forpligtelsen til et åbent demokrati måtte Folketingets IT-ledelse erkende, at digitaliseringsindsatsen på dette område ikke nødvendigvis bidrog til demokratisk transparens – måske endda det modsatte. 

AI som løsningsmotor

Personalisering har hidtil været en rationel måde at sikre høj brugervenlighed på. Men i dette tilfælde er der så mange perspektiver og nuancer, som systemet skal kunne håndtere, at en traditionel interaktionsmodel ville kollapse, hvis den skulle omfavne og formidle alt dette. 

Derfor måtte vi finde en helt anden måde at skabe grænsefladen mellem brugeren og systemet på. Her indså vi, at generativ AI og store sprogmodeller havde potentialet til at grundlægge et helt nyt brugervenlighedsparadigme i Folketingets e-governance, hvor høj brugervenlighed skabes gennem systemets kapacitet til at forstå brugerens intentioner og derudfra handle til brugerens fordel. 

Under udviklingen blev der udført mere end 30 brugertests, som identificerede 9 centrale indsigter:

  1. Centralt prompt-felt

    Brugerne foretrækker en tydelig og enkel promptfunktion, der giver dem mulighed for at interagere direkte med systemet. 

  2. Filtreringstags

    Intuitive klikbare tags gør det muligt for brugerne at tilpasse deres søgninger baseret på deres egne behov og præferencer. 

  3. Emneord

    Muligheden for at abonnere på specifikke emneord giver brugerne større fleksibilitet. AI’en søger på tværs af udvalg, dokumenttyper og ministerområder for at levere præcise opdateringer. 

  4. Split-screen layout

    Et opdelt layout adskiller interaktionsområdet fra oversigts- og valgfunktioner. Dette giver brugerne et bedre overblik og gør interaktionen mere overskuelig. 

  5. Feedback funktion

    Brugerne rapporterer problemer og giver feedback på AI’ens svar, hvilket skaber en løsning, der kontinuerligt lærer og forbedres. 

  6. Dokumentprognoser

    Prognoser over forventede mængde dokumenter hjælper brugerne med at vurdere mængden af information, de vil modtage, og reducerer overraskelser. 

  7. Kurv

    Brugerne får et samlet overblik over deres abonnementer via en tydelig sideopdeling til højre. Dette skaber både struktur og kontrol i brugeroplevelsen. 

  8. Prompts

    Brugerne kan abonnere gennem prompts, hvilket gør det muligt at springe manuelle valg over. Dette sparer både tid og klik og giver en hurtigere og mere effektiv proces. 

  9. Forslag

    AI’en leverer kontekstuelle og uforpligtende forslag, der gør det nemt for brugerne at modtage rådgivning om abonnementer. Forslagene er gennemsigtige, lette at forstå og kan til enhver tid afvises, hvilket skaber tillid og kontrol.

Interaktiv AI-assistent med øje for brugeren

På baggrund af vores research skabte vi en virtuel AI-assistent, der imødekommer brugernes behov. Gennem tovejskommunikation kan AI-assistenten præsentere, forklare, foreslå og tilmelde brugeren de forskellige abonnementsmuligheder, der på den måde får skræddersyet sit personlige abonnement alt efter behov og ønsker.  

AI er driveren bag assistenten, som nemt kan videreformidle Folketingets komplekse abonnementsunivers og hurtigt og effektivt tilpasse sig efter brugerens ønsker. 

Se vores demonstration af AI arkitekturen bag løsningen

Download hele dokumentet

Få det fulde overblik ved at downloade 'AI Integration for Subscription-Based Content Distribution' for en komplet teknisk uddybning af de AI- og cloudløsninger, der ligger bag projektet.

Dokumentet er din nøgle til at forstå de komplekse AI-arbejdsprocesser og implementere dem for at forbedre engagement og effektivitet.

Hvis du har spørgsmål eller kunne tænke dig at diskutere AI med os, vil vi meget gerne høre fra dig.

    Beklager, vi kan desværre ikke vise dig formularen. Kan det være fordi at du har ad blockers aktiveret?

    Mød holdet