København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Kruso har i samarbejdet med Århus kommune udviklet en brugervenlig eventguide som både er brugervenlig for arrangører og brugere.
For Aarhus Kommune har det været vigtigt at skabe opmærksomhed om de mange events og arrangementer, der er tilgængelige for borgerne. Aarhus Kommune henvendte sig til Kruso og efterspurgte en måde at præsentere kommunens mange aktiviteter på en samlet platform, som kunne oplyse borgerne om, hvad der sker i kommunen på en let og brugervenlig måde. På daværende tidspunkt havde Aarhus samlet alle kommunens arrangementer i en intern eventdatabase, men manglede en løsning, der overfører dataene til en brugervenlig kalender på en nem og hurtig måde.
Kruso har udviklet et modul i Aarhus Kommunes Umbraco-løsning, som samler al data fra eventdatabasen og overføres til kommunens hovedkalender AarhusGuiden samt mere end 50 subsites.
API’er har været nøgleelementet for at dette projekt har været muligt at udføre. Et API giver mulighed for at forskellige systemer kan snakke sammen og overføre data mellem hinanden. For Aarhus var det primære problem, at de manglede en løsning på, hvordan deres data fra eventdatabasen kunne samles i én webløsning.
Med udviklingen af AarhusGuiden er dette nu blevet muligt og alle data, der opgives i eventdatabasen, kan trækkes ud og implementeres i det nye kalendermodul i Umbraco. Hermed fremgår alle arrangementer på hjemmesiden i én samlet kalender, samtidig med at man kan filtrere de data, der er i eventdatabasen, hvilket gør det muligt at udarbejde individuelle kalendere, som kun indeholder udvalgte events, der passer til subsitets målgruppe.
Login: Udvalgte eventarrangører i kommunen har et login, hvor de opretter deres event.
Mail: Private har mulighed for at sende en mail til kommunen, som hjælper med til at oprette eventet.
API: Visse eventarrangører gør brug af API’er, som kan overføres direkte til databasen.
Vi har taget en snak med Michael Jaap, Kommunikationschef i Kultur og Borgerservice hos Aarhus Kommune, som har været en del af processen fra dag ét.
“Aarhusguiden har gjort det meget nemmere for os at oprette arrangementer i kalenderen. Arrangører kan hurtigt indsætte de nødvendige informationer i databasen, hvorefter man har et nyt arrangement oprettet i kalenderen på ingen tid.” Derudover kan man hurtigt oprette nye kalendere til vores mere end 50 subsites. Herigennem kan redaktører selv udvælge de arrangementer, der er relevante for deres specifikke subsite og målgruppe. Specielt under coronakrisen har AarhusGuiden været et essentielt element i vores kommunikation af arrangementer. Mange events er blevet flyttet eller aflyst, hvilket har været nemt at ændre i backend. Samtidigt har vi i kommunen arrangeret mange nye arrangementer, som sker digitalt. AarhusGuiden har her været specielt gavnlig for vores borgere, som har haft en samlet platform, hvor de har fået overblik over, hvad der sker.”
For Michael Jaap er dette endnu et skridt på vejen mod at skabe en bedre og mere brugervenlig digital service for borgerne i Aarhus Kommune.
Jeg synes at vi skylder at fortælle borgerne om, hvad der sker i kommunen, og hvad deres skattekroner bliver brugt på.