Kruso Logo
Kontakt os

Horsens Kommune

Kruso har leveret en ny digital platform, der ikke alene sparer kommunen for 1,8 millioner kroner om året, men også sikrer et lettere tilgængeligt site.

Horsens Kommune er et blomstrende kulturcenter i Danmark og hjemsted for 90.279 kommunale indbyggere. Kommunen oplever stor tilflytning, dette kan måske skyldes en succesfuld branding strategi, der positionerer Horsens som en kommune med et ekstraordinært kulturliv, stærk identitet og gode levevilkår.

Udfordring

For Horsens kommune har digital kommunikation altid været en vigtig del af deres borgerbetjening. Men efter 12 års iterativ udvikling indeholdte webstedet mere end 3.500 sider, som 70 redaktører skulle vedligeholde. Brugere havde svært ved at finde de informationer og services de havde behov for og endte alt for ofte med at ringe til kommunen i stedet for. Der var derfor behov for at Horsens kommune begyndte at fokusere mere på borgernes behov i de deres digitale kommunikation. ”Det er vigtigt for kommunale hjemmesider at holde op med at fokusere på, hvad de vil fortælle borgerne og i stedet for begynder at fokusere på, hvad brugerne vil finde ud af eller gøre,” sagde Jesper Kristen Bøje, Webmaster for Horsens. "Vi sælger måske ikke biler eller shampoo, men vi 'sælger' tjenester, og jo mere vi kan få folk til at finde og bruge disse tjenester, desto bedre bruges skatteydernes penge."

Løsning

Horsens har arbejdet med Sitecore siden 2006. Til dette projekt opgraderede vi platformen til Sitecore® Experience PlatformTM (XP 9) og blev den første danske kommune, der kørte på Microsoft Azure Platform som Service (PaaS). Løsningen er skalerbar igennem load effektiv integration til CDN'er. En central funktion er sites indholdspersonalisering. Ved hjælp af Sitecores Geo-IP-funktioner hjælper sitet med at tiltrække familier fra nabokommuner ved at vise forskelligt og målrettet indhold baseret på om du besøger sitet indenfor eller udenfor kommunegrænserne. ”Vi talte med tre forskellige leverandører, og Kruso havde det bedste 360-graders syn på projektet,” sagde Bøje. ”De forstod og kunne levere på vores vision om et moderne offentligt websted.” Det nye site har ca 80 forskellige selvbetjeningsløsninger.

Resultat

Den tidligere informationsarkitektur gjorde navigation forvirrende, så Horsens kommune reducerede antallet af sider med 90%, fra 3.500 til 400 klare og målrettede landingpages. En optimeret søgefunktion bringer de mest besøgte sider frem, hvilket gør dem lette at finde. ”Informationsarkitekturen er skiftet fra, hvordan kommunen er organiseret, til en, der sætter borgeren i centrum,” sagde Bøje. Den nye platform har reduceret kommunens personaleomkostninger markant på to måder. For det første har det muliggjort at reducere de 70 redaktører til ni - et fald på 87%, dette frigav 990 timers personaltid årligt, som i stedet kune blive brugt på borgerservice. For det andet har det nedbragt henvendelser til kommunen markant. "Hver gang nogen bruger digital selvbetjening i stedet for at kontakte en kommunal medarbejder, sparer Horsens kommune penge. Mere end halvdelen af ​​de undersøgte brugere sagde, at de oplysninger, de fandt på webstedet, var tilstrækkelige til at dække deres behov uden yderligere interaktion" siger Bøje. Stigende konverteringer forstået som vellykkede services sparer således Horsens 1,8 millioner årligt. Horsens fortsætter med at lancere nye websteder - til museer, havnen og kulturelle aktiviteter - på den nye multi-site. Cirka 70 sites konsolideres til 35 på den nye Sitecore-platform. Med de etablerede rammer kan Horsens oprette nye projekt- og afdelingswebsteder uden ekstra omkostninger. Horsens kommune planlægger at forfine sine personaliseringsfunktioner yderligere igennem sitecore. ”Hvis du har forsøgt at finde information om børnehaver, vil du måske have let adgang til at finde offentlige legepladser i området,” sagde Bøje. Horsens største udfordring var at få organisatorisk opkøb til transformationen. I dag ser organisationen fordelene ved at have et meget mere strømlinet websted. ”Tænk at man kan skære mellem 80% -90% af dit indhold, og så er det, du ender med, faktisk mere tilgængeligt, effektivt og brugervenligt" afslutter Bøje.

Det er vigtigt for regeringswebsteder at fokusere på forbrugerens behov.

- Jesper Bøje, Webmaster, Horsens Kommune

Mød holdet