København
Landemærket 10, 6. sal1119 København
Danmark+45 33 36 44 44hello@kruso.dk
Ambitiøst og kreativt design, der møder alle best-in-class krav til brugervenlighed og webtilgængelighed.
Tilbage i 2019 indgik Gentofte Kommune et langvarigt samarbejde med Kruso, med henblik på at designe deres nye hjemmeside, der sikrer høj brugervenlighed og fleksibilitet ift. integrationer og subsites. Sidenhen er løsningens Umbraco software også blevet opgraderet – senest til version 10 og med version 13 i pipeline.
Det visionære udgangspunkt for det nye website var, at alle borgere uanset handicap skulle kunne få adgang til det samme indhold, information og funktioner.
Igennem processen har Kruso indgået i et tæt samarbejde med både Gentofte Kommune og designhuset Kontrapunkt. Med udgangspunkt i Gentofte Kommunes egen UX-design skabelon har Kruso været inde over hele UX- og designprocessen i forhold til korrigering og rådgivning af mulighederne for den tekniske opsætning. På den måde har websitet fået de mest optimale og relevante funktioner, der teknisk kan lade sig gøre, og samtidigt sikrer den gode brugeroplevelse.
Resultatet er et ambitiøst og kreativt design fra Kontrapunkt, der møder alle best-in-class krav til webtilgængelighed.
Det nye setup gør at Gentofte Kommune kan tildele sider til forskellige medarbejder. Ud fra en række skabeloner i Umbraco, der definerer sitets indehold, kan en medarbejder nemt oprette nyt indhold uden at være nervøs for at afvige sitets eksisterende DNA.
Til at definere ejerskab og rettigheder er der oprettet forskellige typer roller, så indholdet bliver tildelt den rigtige redaktør der kan indsætte sit indhold. Løsningen tæller i dag op mod 60 subsites.
Derudover er en stærk relationsmotor indbygget i løsningen, der blokerer muligheden for at slette links der er relateret til andre. Det samme gælder for billeder og dokumenter så man ikke kan slette elementer uden at rydde op eller tage stilling. Dette er med til at minimere fejl og døde links på sitet.
Fundamentet for hjemmesiden er bygget på Umbraco, der først og fremmest sikrer høj brugervenlighed for redaktørerne, og en fleksibel løsning, der muliggør integrationer med Gentoftes egne services og behov.
Løsningen arbejder i et load-balance system med en dedikeret redigeringsserver, hvilket betyder, at Gentofte Kommune har deres egen server til at redigere på, der ikke kan tilgås udefra. Hertil har de to servere, der er fysisk adskilt, som deres besøgende kommer ind på, hvor load-balance systemet fordeler dem ud på de to servere. Denne struktur og tekniske løsning forener høj performance, hurtig load-time og en unik brugeroplevelse.
Derudover sikrer setuppet en sikker deploy proces for Gentofte Kommune, da man kan deploye til den ene server, mens den anden stadig er fuldt funktionel.
Vi er lykkedes med et ambitiøst design, der samtidig lever op til de største krav indenfor webtilgængelighed, hvor både synshandicappede og andre handicappede borgere får samme brugervenlige oplevelse som resten af Gentofte Kommunes borgere.
Hele processen har forløbet gennem et tæt samarbejde mellem Kruso, Kontrapunkt og Gentofte Kommune. Gentofte Kommune har gennem årene kunne præsentere deres borgere for en fuldt funktionsdygtig hjemmeside, der imødekommer alle behov og tilbyder en webtilgængelig brugerflade.
Kruso står fortsat for den løbende vedligeholdelse og support af hjemmesiden. Næste skridt i Gentofte Kommunes digitale løsninger bliver opgradering til Umbraco 13 og merging af kodebasen mellem subsites og hovedsitet.
Har du nogle spørgsmål om offentlige digitale løsninger?
Anders Frey Birkmose.