Kruso Logo
Kontakt os

Triumph Motorcycles

PIM integration.

Triumph Motorcycles er en ikonisk producent af motorcykler, kendt verden over for deres kvalitet, innovation og arv og omsætter årligt for over 9 mia. DKK og beskæftiger globalt over 8.000 ansatte.  

Virksomheden har en rig historie, der strækker sig over mere end et århundrede, og har spillet en central rolle i motorcykelindustriens udvikling. Triumphs engagement i excellence har gjort dem til et kendetegn inden for motorcykeldesign og -produktion. 

Tech stack: 

Akeneo PIM 

Commercetools 

Uniform  

Vercel 

Udfordring

Triumphs digitale team stod over for en væsentlig udfordring: At beslutte, om de skulle fortsætte med at udvikle på deres eksisterende systemer eller skifte til en helt ny, moderne composable platforms arkitektur. Den primære udfordring var at bevare mange års forretningslogik, mens de samtidigt skabte en digital infrastruktur, der var mere fleksibel, skalerbar og fremtidssikker. Denne beslutning krævede en dybdegående forståelse af både de teknologiske muligheder og de forretningsmæssige behov.  

Ud over den umiddelbare beslutningsudfordring stod Triumph over for generelle problemer forbundet med ikke at have en dedikeret PIM-løsning: 

  • Data inkonsistens: Uden en centraliseret platform var produktdata spredt over flere systemer og databaser, hvilket førte til inkonsistens og fejl i produktinformationen. 

  • Nedsat markedsrespons: Den manglende evne til hurtigt at opdatere og distribuere produktinformation begrænsede virksomhedens evne til at reagere på markedstendenser og kundebehov. 

  • Effektivitets tab: Medarbejdere brugte unødvendig tid på manuelle processer for datamanagement, hvilket reducerede effektiviteten og forøgede risikoen for fejl. 

  • Potentielle væksthæmninger: Den eksisterende infrastruktur kunne ikke let skaler op for at understøtte virksomhedens vækstambitioner, hvilket begrænsede lanceringen af nye produkter og ekspansionen til nye markeder. 

Implementeringsproces 

Forud for implementeringen startede vi en vendor selection proces. Her gik vi ind og udarbejdede en klar specifikation for hvilke tekniske og forretningsmæssige udfordringer en PIM skulle kunne håndtere og løse. Det resulterede i at vi udvalgte 6 platforme som vi mente kunne håndtere vores kortsigtede og langsigtede behov, hvorefter vi indgik i en proces med hver leverandør for yderligere at kunne evaluere de enkelte softwares.     Valget faldt på Akeneo PIM.   

Akeneo PIM blev udvalgt for dets evne til at integrere sømløst i den nye digitale arkitektur som bliver baseret på en best-of-breed strategi, hvor systemer og services spiller sammen i en løst koblet arkitektur. 

Corner Stones ved implementeringen af PIM platforme

  • Centraliseret produktdata: PIM platformen fungerer som den centrale kilde til al produktinformation, hvilket muliggjorde en ensartet og nøjagtig præsentation af Triumphs omfattende produktportefølje på tværs af alle digitale kanaler.  

  • Forbedret effektivitet: Triumphs team skulle være i stand til mere effektivt at opdatere produktdata, reducere manuelt arbejde og øge produktiviteten.  

  • Fremtidssikring: Platformen skulle støtte op om Triumphs ambition om at udvikle et globalt omnichannel commerce-økosystem, der tilbyder inspirerende og personaliserede købsoplevelser, samtidig med at det reducerer omkostninger til hosting og skalering over tid.  

  • Faster time to market:  Den modulære og agile natur af vores PIM implementering, sammen med den samlede teknologiske stack skulle sikre en hurtigere time to market for nye produkter og tilbud, og give Triumph en større konkurrencedygtighed, og forhåbentlig understøtte et øget salg. 

Implementeringsprocessen bestod af 7 faser

1. Definering af business objectives & tech objectives 

Forud for denne proces har vi fået afstemt hvilke dele af forretningen der skal indgå i implementeringsprocessen, således at vi sikrer at vi får projektet ud og leve i de afdelinger af forretningen som skal arbejde mest med det, og som skal være vores ambassadører før, under og efter projektet er lanceret. Det er også med den gruppe vi får defineret hvilke forretningsmål der skal være forud for implementeringen, således at vi kan kigge tilbage og vurdere om vi er på rette vej og om projektet har været en succes. Det er her vi også får defineret vores tekniske plan og får klarlagt roller og ansvar i projektet, så det kan drives så effektivt som muligt.  

2. Process assesment 

Her identificerer vi og evaluerer de forskellige arbejdsprocesser der i dag eksisterer i forretningen, hvilke systemer der benyttes, hvilke data og informationer der samles og hvor de ligger og hvilke afdelinger der arbejder med hvilke typer af data. Hernæst handler det om at identificere hvor vi i dag arbejder ineffektivt, og hvor vi kan optimere processerne så vi kommer til at arbejde mere lean.  

3. Definition af data model 

I denne proces arbejder vi med at få defineret selve data modellen. Det handler om at kigge på produkterne, hvilke attributter, kategorier, produkt relationer mv. der er og få udnyttet noget af vores tidligere information til at gøre det smartere.  

4. Identificering af relevante data sources  

Her i processen handler det om at få defineret hvilke data sources vi har, og identificere hvor de ligger og hvem der sidder med det. Her handler det om at finde excel ark, google sheets, ERP systemet, commerce platformen, marketing platformene osv. så vi kan det samlede overblik.   

5. Integration til definerede kanaler 

Her handler det om at vi får connected de rette kanaler, både i forhold til data ind, men også data ud. Det handler om at få integreret det således at vi får optimeret og strømlinet vores data flow, og sikrer at vi kan få aktiveret vores produktinformation i de kanaler vi ønsker det skal aktiveres i.  

6. Data enrichment  

Her skal data fødes ind i PIM systemet og begynde at koble alle vores data sammen og tilføje de manglende informationer.  

7. Intern enablement og træning i platformen 

Denne proces er et af de vigtigste step i hele implementeringen. Det handler om at sikre at de personer der er involveret, ved hvordan de skal arbejde med løsningen. Det er vigtigt at de har og får ejerskabet, så de processer vi har bygget op også bliver eksekveret i dagligdagen. Som i alle andre platformsprojekter, så er det her det oftest kan gå galt, hvis man ikke får enablet og oplært de rette folk tidligt.  

Outcome

Implementeringen af en dedikeret PIM-løsning har transformeret Triumphs forretningsoperationer på flere nøgleområder: 

Forbedret datastyring:  

  • Centraliseret håndtering af produktinformation har elimineret tidligere inkonsistenser og sikret ensartet og nøjagtig produktinformation på tværs af alle platforme og salgskanaler. Dette har ikke kun forbedret kundeoplevelsen men også interne processers effektivitet. 

  • Automatiseringen af dataindførsel og -opdatering reducerede behovet for manuelle processer, hvilket frigjorde værdifulde ressourcer til andre strategiske opgaver. 

Øget fleksibilitet:  

  • Med den nye PIM-løsning kan Triumph hurtigt tilpasse sig ændringer i markedsforholdene, såsom at lancere nye produkter eller tilpasse eksisterende produkters information. Dette har øget virksomhedens agilitet og konkurrenceevne. 

  • Muligheden for nemt at integrere med digitale salgskanaler og e-handelsplatforme har åbnet op for nye salgsmuligheder og forbedret kunderejsen online. 

 Fremtidssikring:  

  • Ved at vælge en skalerbar og fleksibel PIM-platform har Triumph lagt fundamentet for fortsat vækst og innovation. Platformen kan nemt tilpasses for at imødekomme fremtidige forretningsbehov og teknologiske fremskridt. 

  • Investeringen i en moderne PIM-løsning styrker Triumphs position som en førende aktør i motorcykelindustrien, klar til at udnytte digitale teknologier for at skabe værdi for både virksomheden og dens kunder. 

Kontakt

Kenneth Ryle Thorsson

kth@kruso.dk

+45 40 25 66 30