Kruso Logo
Kontakt os

Hvordan forbedrer du kundeoplevelsen på dit websted?

Lær hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen på dit websted.

CMS'er (Content Management Systems) er kommet langt siden deres begyndelse, og deres udvikling er uløseligt forbundet med udviklingen af kundeoplevelsen (CX). At levere enestående kundeoplevelser afhænger i høj grad af din evne til at offentliggøre relevant indhold for at tiltrække, engagere og fastholde kunderne. Selv om et CMS leverer byggestenene til at skabe, administrere og levere digitalt indhold - og fortsat er kernen i teknologistakke, der understøtter initiativer til kundeoplevelser - er der stadig behov for en vellykket strategi for kundeoplevelser, der er behagelig for kunden og resulterer i salg. At yde fremragende kundeservice indebærer at investere i dine kunder og sikre en gnidningsløs rejse fra toppen af tragten til kassen.

Hvad er kundeoplevelse, og hvordan kan du forbedre den?

Kundeoplevelsen er resultatet af enhver interaktion, som en kunde har med din virksomhed, lige fra at surfe på webstedet til at kontakte kundeservice og modtage det produkt/den tjenesteydelse, som de har købt hos dig. Alt, hvad du gør, har indflydelse på dine kunders opfattelse og deres beslutning om at vende tilbage, så det er afgørende for din succes at levere en fremragende kundeoplevelse. Men der er ikke noget universelt svar på dette spørgsmål, da den bedste måde at forbedre kundeoplevelsen på dit website kan variere afhængigt af dine specifikke forretningsmål og målgruppe. Vi har dog samlet 5 tips til, hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen på dit website.

5 måder til at forbedre kundeoplevelsen

1. Sørg for hurtige sideindlæsningstider

Den tid, det tager for dit websted at blive vist i dine besøgendes browsere, kaldes sideindlæsningstiden. Alt over tre sekunder er ifølge Google for lang tid. Den hastighed, hvormed dit websted indlæses, har direkte indflydelse på trafikken på dit websted. Folk forventer, at websteder indlæses på få sekunder. Ellers vil antallet af sideforladte sider begynde at stige. Indlæsningstiden bestemmes af flere faktorer, hvoraf mange kan forbedres.

Dette omfatter følgende:

  • Valg af en effektiv webhost med høj ydeevne

  • Hold antallet af plugins, der er installeret på dit websted, på et minimum

  • Komprimering og optimering af billeder

2. Tilvejebring enkel og klar navigation

Menuer, tekstlinks og call-to-action-knapper (CTA-knapper) leder brugerne til indholdet på dit websted. Hvis du strømliner din navigation, så den bliver så klar og ligetil som muligt, gavner det kundeoplevelsen. Dine menuer er vigtige for navigationen på webstedet og vil højst sandsynligt være det første sted, dine besøgende kigger efter det, de har brug for, for at finde det, de har brug for.

Her følger nogle nyttige tips til at forbedre den:

  • Begrænsning af dine hovedmenupunkter til kun at omfatte de vigtigste sider

  • Brug drop-down-menuer så lidt som muligt

  • Medtagelse af hurtige links i sidens sidefod som en sekundær genvej til navigation

3. Tilføj en live chat-funktion

Hvis du ikke tilbyder live chat på dit websted, går du glip af en kæmpe mulighed for at komme i kontakt med dine kunder og besøgende og skabe et varigt forhold. I dag er informationsstrømmen øjeblikkelig. Kunderne forventer hurtige svar, og mere end 80 % forventer et øjeblikkeligt svar fra en virksomhed, som de har kontaktet. Kunder, der bruger livechat, er generelt mere tilfredse med deres samlede oplevelse end dem, der ikke gør det. Det skyldes, at de kan få deres spørgsmål besvaret i realtid uden at skulle vente på svar via e-mail eller telefon. Ifølge undersøgelser er et hurtigt svar det mest afgørende aspekt af god kundeservice. Du kan hjælpe ved at inkludere en live chat-funktion på dit websted.

4. Skab rodløse sider

Hvis en kunde lander på din side og har brug for en afklaring af, hvad han/hun skal gøre, mister du værdifuld tid til at engagere dem med succes. Et ryddeligt websted fjerner visuelle distraktioner og anvender kvalitetsdesignprincipper som f.eks. hvidt rum for at vejlede og lette kundernes handlinger. Uoverskuelige sider kan overvælde de besøgende, så hvis du fjerner potentielle barrierer, kan de engagere sig mere frit i dit indhold. Vi anbefaler, at du gennemgår dit websteds hjemmeside, landingssider og checkout-sider for at sikre klarhed og æstetisk appel. Mindre ændringer kan have en betydelig indvirkning på kundeoplevelsen. Det er lettere at optimere sidens læsbarhed og design, hvis du bruger et feedbackværktøj, der fortæller dig, om og hvordan dine ændringer har øget trafikken til dit website. En af de bedste måder at få denne indsigt på er ved at bruge A/B-testning til at måle dine sidekonverteringer.

5. Design af brugertilgængelighed

Ved at bruge bedste praksis for webstedstilgængelighed sikrer du, at brugere med handicap nemt kan få adgang til og bruge dit websted. Tilgængelighedsstandarder tager højde for nem navigering, sidepræsentation og andre aspekter af den besøgende oplevelse. Du kan teste dit websted for at se, hvor godt det implementerer tilgængelighedsfunktioner. Dette kan hjælpe dig med at identificere områder, der kræver forbedringer.

Giv dine kunder en grund til at vende tilbage

Hvis du forbedrer dine webstedsbesøgers oplevelse, kan du hjælpe med at mindske deres frustration og give dem en grund til at vende tilbage. Dette er kun muligt, hvis du optimerer dit websted til at give værdi og exceptionel kundeservice. I dette blogindlæg har vi diskuteret fem måder at forbedre kundeoplevelsen på dit website på:

Sørg for, at sideindlæsningstiderne er hurtige, så kunderne ikke behøver at vente. Sørg for en klar og enkel navigation, så de besøgende hurtigt og nemt kan finde det, de søger. Installer en live chat for at give øjeblikkelig hjælp, når der er behov for det. Lav sider uden rod for at forbedre trafikstrømmen. For at forbedre servicen for alle dine kunder skal du designe med henblik på brugertilgængelighed.

Læs mere om, hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen i blogindlægget: 8 funktioner som dit CMS absolut har brug for.