Kruso Logo
Kontakt os

Hvordan vælger du den rette software platform til din webshop?

Når du skal vælge den rette platform til din webshop er det vigtigt at du forholder dig til krav og processer. Og jo bedre og detaljeret du får defineret dine krav, jo nemmere og mere effektivt kan du udarbejde strategien for din software platform.

Det kan være en uoverskuelig proces at gennemskue, hvilken e-commerce platform, der passer bedst til jeres virksomhed. Især, hvis man egentlig ikke helt ved, hvilke kriterier, der er vigtige at have styr på. For det er nemlig helt afgørende, at din platform stemmer overens med netop din virksomheds behov. Så hvordan får du styr på, hvad der er vigtigt at have med, når man skal definere sine krav, og hvordan ved man, hvad der er bedst for brugeren? Vores Head of Data & Commerce, Chris Zimmerman giver dig her nogle gode råd til, hvordan du bedst overskueliggør processen og hvilke krav, der er vigtige at have styr på, når du skal udarbejde din digitale forretning og vælge ny platform.

Definer dine krav.

Det er en god idé at definere dine krav ud fra en service, funktion eller feature som brugeren har brug for. Så forsøg at tænke dig ind i din brugers sted, når du skal definere dine krav. Er det at tilføje produkter til en indkøbskurv, muligheden for at købe vare med et kreditkort eller slå ordre op og få leveringsdetaljer på denne. Nærmere sagt, tænk på kunderejsen og ikke den endelige destination. 

Hav styr på de forskellige kategorier af krav.

Overordnet skelnes der mellem to forskellige former for krav. Her er der de funktionelle krav, der definerer, hvad der kræves for den enkelte funktion eller feature. Dette kunne eksempelvis være, at der er mulighed for at besøge en webshop eller muligheden for at sammenligne forskellige produkter. Så er der de ikke-funktionelle krav, der definerer, hvordan en løsning skal opføre sig. Eksempelvis, at man bestemmer, at den kundevendte funktionalitet skal svare inden for 2 sekunder. 

Når du har styr på, hvilke krav dine funktioner skal opfylde kan du nu begynde at udforme selve brugerrejsen, som du gerne vil lede din kunde gennem. Nu skal vi altså tænke i “vi har vores kravbestemmelser, og ved, hvad der skal ske, nu skal vi have styr på, hvordan vi når dertil”. 

Fokusér på brugerhistorien.

Man kan nogle gange se sig blind på opbygningen af softwaren helt uden at inddrage brugeren heri. Men det vigtigste, når du opbygger din webshop platform, er overordnet, at du imødekommer brugerens behov. Samtidig er teamet også afhængig af dem for at kunne følge trinene og udvikle produktet. Derfor kan det være gavnligt, hvis du vender 180 grader og ser featuren fra brugerens perspektiv. På denne måde får du et indblik i, hvordan og hvorvidt den specifikke feature, du er ved at opbygge, også har en værdi for brugeren, der møder den.

Brug INVEST strategien.

En god strategi at følge, når man skal udarbejde sin brugerhistorie, er INVEST strategien. INVEST er forkortelse af seks faktorer, der ved at arbejde med dem kan være med til at få en mere effektiv brugerhistorie. INVEST er et engelsk akronym og dermed beskrives det også i engelske definitioner, men lad os lige prøve at opsummere det. 

(I)ndependent

Den specifikke brugerhistorie skal kunne fungere og udvikles uafhængigt af andre. 

(N)egotiable 

Din brugerhistorie skal være til forhandling og indlede til dialog med kunden. 

(V)aluable 

Forretningsværdien af enhver brugerhistorie bør let kunne genkendes, og hver enkel bør repræsentere en slags værdi for en bestemt brugertype.

(E)stimable 

Det skal være let at estimere, og historien skulle gøre det muligt for udviklingsholdet at træffe en vurdering af kompleksiteten af arbejdet og de krævede bestræbelser.

(S)mall 

User Stories skal være små nok til, at de kan blive gennemført inden for en sprint.

(T)estable 

Det skal være muligt at teste løsningen for at være sikker på den er udviklet korrekt.

Det er kort beskrevet de seks faktorer, der udgør INVEST strategien. Hvis du bruger strategien og identificerer de seks faktorer har du et godt udgangspunkt for at udarbejde brugerhistorien. Vigtigst er, at brugerhistorier er forbindelsespunktet mellem udviklingsholdet og de forretningsorienterede mennesker, som ikke er så tekniske. Dette gør beslutningsprocessen lettere, da parter fra de forskellige felter er involveret. 

Nå i mål ved at opdele processen.

Så hvordan kommer vi fra start til målstregen? Vi kan enkelt opdele processen i de dele som vi har nævnt i de ovenstående afsnit. 

  1. Hvad er det som brugeren gerne vil opnå på din hjemmeside? 

  2. Udarbejd de funktionelle krav, der gør dette muligt 

  3. Udarbejd de ikke-funktionelle krav, så der er styr på, hvad der skal ske gennem de forskellige features 

  4. Udarbejd brugerhistorien 

Jeg har set mange gange, at hvis man ikke lave dette forarbejde så skifter man løsningen ud fordi man ikke har brugt nok tid på at udarbejde løsningen og man ser målet og glemmer lidt processen til at komme dertil. Det er heller ikke alle leverandører eller platforme, der passer til alle. Mit bedste råd helt overordnet vil være: Gør jer selv den tjeneste at gå gennem denne liste og fuldfør processen. Dette vil spare jer tid og penge langsigtet.

- Chris Zimmerman, Head of data & commerce, Kruso